نوارکاست پنجاه سالگی خود را جشن گرفت
این وب سایت توسط احمد عینی زاده درست شده است
تاریخ : شنبه 29 / 5 / 1392
نویسنده : احمد عینی زاده
اختراع شرکت"فیلیپس" که در ابتدا صدایی بی کیفیت را ضبط و تحویل می داد و چندین دهه در اوج و فراگیر بود، حالا پنجاه ساله شد. نوار کاست پنجاه سالگی خود را هم، به دور از محبوبیت در قفسه های خاک خورده جشن می گیرد. شصت دقیقه ای، نود دقیقه ای و صد و بیست دقیقه ای. گاهی هم درستوسط لذت بردن از موسیقی نوار گیر می کرد، باید بیرون اش می آوردید و با مداد نواررا می چرخاندید تا دوبارهبشود گوش سپرد و لذت برد. گاهی هم نوار میان دستگاه گیر می افتاد و پاره می شد و عیش شما کامل از بین می رفت. نوار کاست پنجاه ساله شد؛ در سال ۱۹۶۳ شرکت "فیلیپس" اولیننوارکاست "فشرده" را تولید کرد. اختراعی که در اولین سال ها کیفیت بسیار نازلی داشت و چندان طرفداری پیدا نکرد. سال ها قبل تر از اختراع فیلیپس در سال ۱۹۳۵ شرکت "آ ا گ" چیزی شبیه به نوارکاست بانام "مگنتوفون" اختراع کرد که برای ضبط صدا بود و بسیار گران. از مگنتوفون تنها در ایستگاه های رادیویی واستودیوهای حرفه ای ضبط صدا استفاده شد وفراگیر نبود.با آغاز دهه ی ۷۰ میلادی بود که کیفیت صدای نوار کاست بهتر شد، این اختراع فراگیر شد ودیگر بسیاری از مردم به ویژه نوجوانان و جواناننوار کاست هایی از ترانه های محبوب خود را داشتند. یان دریز، روزنامه نگار و نویسنده ی کتاب "عرشه ی کاست" که درباره ی تاریخ نوار کاست استبه دویچه وله انگلیسی می گوید که تحقیق او نشان داد که میل به تهیه ی نوارکاستی از آهنگ های محبوب میان نوجوانان در همه جا فراگیر بود. او می گوید خودش هم آهنگ هایمحبوبش را از رادیو یا تلویزیون روی نوار کاست ضبط و نگهداری می کرد. دردسرهای حق مولف همه گیر شدن نوار کاست "گما"، موسسه ی حمایت از حق مولف درآلمان را به واکنش وا داشت. "گما" اعلام کرد که ضبط موسیقی از روی رادیو و تلویزیون برنوار کاست و تکثیر آنغیرقانونی و مصداق نقض قانون حق مولف است. "گما" موفق شد با اعمال فشار و لابی گریقانونی را در سال ۱۹۸۵ تصویب کند که ۱۹ سنت از پول هر نوار کاست ۶۰ دقیقه ی خالیای که به فروش می رفت، به حساب گما واریز شود. این نهاد متولی حفظ قانون حق مولف این پول را در اختیار ترانه سراها، آهنگ سازان و تنظیم کنندگان موسیقی قرار می داد.یان دریز می گوید نوار کاست در آلمان شرقی کالایی لوکس و کمیاببود یان دریز به دویچه وله گفته است که عملا هم با فراگیر شدن نوار کاست فروش نوارهای موسیقی کاهش یافت."گما" امروز هم با فراگیرشدن امکان دانلود موسیقی از اینترنت،همچنان با ارائه دهندگان خدمات آنلاین موسیقی قراردادی مشابه دارد وبخشی از پول خریدهر موسیقی توسط هر کاربر به حساب "گما" واریز می شود. کالای لوکس آلمان شرقی یان دریز در تحقیق خود درباره ی نوار کاست بهاین نتیجه رسید که کیفیت نوارهای کاستی که در آلمان غربی تولید می شد، از انواع مشابه خود در آلمان شرقی به مراتب بهتر بود. نوار کاست در آلمان شرقی کالای لوکس و کمیابیهم تلقی می شد. دریز به دویچه وله گفت:»تمام بازار تجارت نوارکاست تحت کنترل جدی دولتآلمان شرقی بود. آن ها نمی خواستند استفاده از نوارکاست فراگیر شود و نوارکاست را خطرناک می دانستند.« تحقیق یان دریز نشان دادکه در آلمان شرقی تنها۲ مارک مختلف از نوارکاست وجود داشت. این محقق می گوید نوار کاست بیش از هر اختراعدیگری راه موسیقی آلمان غربی را به شرق باز کرد. ساکنان موسیقی دوست آلمان شرقی به محض این که نوارکاستی خالی پیدا می کردند، موسیقی آلمانغربی را از طریق رادیو روی نوار کاست ضبط می کردند. بنا به گفته ی دریز در دهه ی ۸۰ میلادی در بسیاری از مهمانی ها و جشن های آلمان شرقی نوای موسیقی آلمان غربیکه روی نوار کاست ضبط شده بود، پخشمی شد. اگرچه حالا نوارهای کاست معمولا در قفسه ای خاک می خورند و کاملا رونق خود را از دست داده اند، اما هنوز همدر پنجاه سالگی این اختراع مهم، نوار کاست طرفدارانی دارد. یان دریز می گوید هنوز هم بارها و مهمانی هایی پیدا می شود که خبری از سی دی و اینترنت در آن ها نیست و تمام موزیک ها روی نوارکاستاست و در ضبط صوت پخش می شود. تا چندسال قبل بعضی کتاب های صوتی نیز روی نوارکاست ضبط و انتشار می یافت. اما دوران اوج این اختراع از مدت ها پیش به سر رسیده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نشر آثار احمد عینی زاده #ibodi #ahmadeinizadeh