بازی GTA؛ تشویق به خشونت علیه زنان خیابانی؟
این وب سایت توسط احمد عینی زاده درست شده است
تاریخ : پنج شنبه 26 / 10 / 1392
نویسنده : احمد عینی زاده
این پرسش که آیا بازی های کامپیوتری خشن می توانند افراد را تشویق به خشونت کنند یا خیر، پاسخ مورد توافقی ندارد، اما بسیاری از روان شناسان بر این باورند که بازی های خشن می توانند بر روان کودکان تاثیرات نامطلوبی بگذارند. شرکت های تولید کننده بازی با این توجیه که رده سنی مصرف کننده گان در تولید محتوا در نظر گرفته می شود و تمام تولیدات دارای رده بندی سنی هستند، این انتقادات را رد می کنند. مشکل واقعی این است که نه فروشنده گان، نه کودکان و نوجوانان و نه حتی در بسیاری از موارد خانواده ها، به رده سنی بازی ها توجه نکرده و کودک و یا نوجوان به آسانی به محتوای نامناسب دسترسی پیدا می کند. مشکل کپی های غیرمجاز و فاقد بسته بندی در ایران و عدم آشنایی خانواده ها با رده بندی سنی بازی ها، امکان دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به محتوای نامناسب برای رده سنی آنها را به مراتب آسان تر هم می کند. یکی از بازی های کامپیوتری که در برخی از کشورها برای رده سنی بالای ۱۶ سال و در برخی بالای ۱۸ سال درجه بندی شده است بازی GTA:Vاست که محتوایی بسیار خشن، جنسی و ادبیاتی نامناسب دارد. از این بازی که برای کنسول های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ عرضه شده است و رکورد سرعت در فروش را شکسته است، در ۲۴ ساعت نخست ۱۱ میلیون نسخه به فروش رفته است. این بازی در مجموع، در سه روز نخست، یک میلیارد دلار فروش داشته است. یکی از جنبه های بسیار نگران کننده در این بازی، نگاه طراحان آن به مسئلهخرید سکسو زنان خیابانیاست. در این بازی موفقیت در ارتباط جنسی با زنان خیابانی امتیاز دارد و بدتر از آن کشتن زنان خیابانی، حتی صرفا برای تفریح نیز، دربازی پیش بینی شده است. در حقیقت، بازی این امکان را می دهد که بازیکن پولی را که بابت سکس پرداخت کرده است از روسپی کشته شده بازپس بگیرد. مشروع و طبیعی جلوه دادن خرید سکس، که عموما ناشی از نیاز و اوج فلاکت انسان تن فروش است و بی اهمیت جلوه دادن کشتن زنان تن فروش که گویی بودشان و جان شان ارزش چندانیندارد نه تنها برای کودکان و نوجوانان بدآموز و مخرب است که حتی برای جوانان نیز نامناسب است. روسپی ها شبانه در خیابان ها و معابر خاصی قدم می زنند، با آرایشی غلیظ و جوراب های ساق بلند . بازیکنسوار بر ماشین یکی از آن ها را با صدای بلند دعوت می کند، او دعوت را می پذیرد و سوار می شود. در ساحل کنار نخل های بلند خرما، روسپی از بازیکن آرزو و خواسته اش را می پرسد. بسته به نوع رابطه ای که بازیکن طلب می کند، نرخخدمات از ۵۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان است. دوربین بازی به بازیکن امکان می دهد که زاویه مناسب را برای دیدن صحنهانتخاب کند. روسپی ۳۰ ثانیه با ادبیاتی نامناسب صحبت می کند. پس از پایان کار، بازیکن روسپی را همان جا رها می کند و سوار ماشینش می شود، ماشین را روشن می کند و دنده عقب زن روسپی را زیر می گیرد. سپس پیاده می شود، لگدی به جنازه روسپی می زند تا از کشتن او مطمئن شود. حالا بازیکن می تواند پول هایی را که پرداخت کرده است از روی زمین جمع کند و برود. این البته تنها یکی از سناریوهای ممکن برای کشتن است که این بازی پیشنهاد می کند. در تمام حالت ها، چنین ارتباط نابرابری به بازیکن موقعیت برتری بخشیده و گویی ارتباط با یک روسپی به قدرت بازیکن می افزاید. در مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ که معضل فقر موجب افزایش نرخ تن فروشی می شود، کنترل والدین بر کودکان و نوجوانان نیز کمتر بوده و امکان دیدن این بازی برای آن ها بیشتر است. در آمریکا هرچند خرید و فروش سکس جرم محسوب می شود اما مشتریان سکس می دانند کجا می توانند آن را بیابند. برای نوجوانان، احتمالا ارتباط با یک فاحشه در این جامعه نشانه ای از مرد شدن است. به نظر می رسد بازیگران این بازی ممکن است زنان روسپی در زندگی واقعی را هم چون زنان دنیای بازی در نظر بگیرند و با آنان هم چون نمونه های آن بازی برخورد کنند. آن ها با قدرت نمایی در این بازی و تلاش برای اعمال قدرت شان بر روسپیان می کوشند فشارهایی که جامعه بر آن ها اعمال می کند را به چالش بکشند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نشر آثار احمد عینی زاده #ibodi #ahmadeinizadeh